Medialle

LEHDISTÖTIEDOTE - 20 Elo 2014

Lentolippujen hinnat vapaassa pudotuksessa

Lentolippujen hinnat ovat todellisessa vapaapudotuksessa loppuvuoden aikana. Nykyinen tilanne on seurausta ylikapasiteetista ja heikosta kysynnästä. Tämä käy ilmi Suomen Lentohintaindeksistä.

Kesällä luultiin että lentohintojen pohjakosketus on jo saavutettu. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että hintojen lasku jatkuu pitkälle syksyyn.

Ylikapasiteetti ja heikko kysyntä ovat varsin myrkyllinen yhdistelmä, joka saa lentoyhtiöiden johtoryhmät hankalaan tilanteeseen. Kuluttajat sen sijaan kiittävät halvoista lentohinnoista.

Lentohinnat ovat laskeneet kahdessa vuodessa lähes 30 prosenttia (Helsinki-Vantaalta lähdettäessä). Kymmenen vertailussa mukana olevan Euroopan lentokohteen keskihinta oli 180 euroa vielä kaksi vuotta sitten. Nyt viikon 37 keskihinta on pudonnut 128 euroon. Kahdessa vuodessa tapahtunut hinnanlasku on noin 29 prosenttia.

Hintakehitys 2012-2014

Eurooppaan Viikko 37/2014 Viikko 37/2013 Viikko 37/2012 Muutos-% 2012-2014
Helsingistä € 128 € 141 € 180 -29%

HUOM: Halvimpien hintojen keskiarvo kymmeneen ennalta valittuun kohteeseen Euroopassa. Hinnat ovat meno-paluuhintoja lähtöviikolla 37. Hinnat on haettu neljä viikkoa ennen lähtöpäivää. Hinnat sisältävät lentokenttäverot ja matkustajamaksut, mutta eivät vapaaehtoisia lisämaksuja.

Tutustu Suomen lentohintaindeksiin täällä: Suomen lentohintaindeksi

Hinnanlasku on ollut suurinta erityisesti etelä-Euroopan kohteisiin, kuten Barcelonaan ja Malagaan. Näiden kahden kohteen hinnat ovat puolittuneet kahdessa vuodessa. Mutta hinnat ovat laskeneet huomattavasti myös suosituihin kaupunkikohteisiin kuten Lontoo, Praha ja Rooma.

"Norwegianin aggressiivinen hinnoittelu asettaa jälleen kerran pohjahinnat markkinoilla. Esimerkiksi Barcelonan reitillä Norwegian kisaa samoista matkustajista espanjalaisen halpalentoyhtiön Vuelingin kanssa. Kilpailu painaa hintoja aina vain alemmas. Koska tulee raja vastaan?" ihmettelee Travelmarketin maajohtaja Mikko Vartiainen.

Norwegian oli halvin seitsemässä vertailussa mukana olleesta kymmenestä Euroopan kohteesta. Lufthansa oli halvin Amsterdamiin, Finnair Kööpenhaminaan ja Air Berlin tarjosi halvimmat lentoliput kotikentälleen Berliiniin.

Suomen Lentohintaindeksin kohteet:

* Eurooppa:
Amsterdam, Barcelona, Berliini, Kööpenhamina, Lontoo, Málaga, Pariisi, Praha, Rooma ja Wien.

** Kaukoreitit:
Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney ja Tokio.

Suomen Lentohintaindeksiä julkaisee matkahakuyhtiö Travelmarket.fi

Travelmarket Suomi
Travelmarketin matkahaku etsii halvimmat lennot ja sinulle sopivimmat hotellit yli 1 000 verkkosivustolta.