Medialle

LEHDISTÖTIEDOTE - 30 Kes 2014

Ulkomaalaiset lentoyhtiöt johtavat hintakilpailua Suomessa

Ulkomaalaiset lentoyhtiöt ovat ottaneet ohjakset reittilentojen hinnoittelussa Suomen markkinoilla.

Tuore hintatarkastelu osoittaa, että hinnanlasku näkyy selvästi kesäkuukausina.

Viikko 29 on vuoden parasta lomasesonkia, jolloin monet suomalaiset perinteisesti etsivät lentoja Euroopan suurkaupunkeihin tai Välimeren rantalomakohteisiin.

Säästä huolimatta tänä vuonna on erityisen hyvä mahdollisuus matkustaa edullisesti, sillä hinnat ovat aiempia vuosia halvempia niin Eurooppaan kuin kaukokohteisiinkin.

Tämä käy ilmi viimeisimmästä Suomen Lentohintaindeksistä, jota julkaisee matkahakuyhtiö Travelmarket.fi.

”Sama kuvio tuntuu toistuvan jälleen kerran. Ulkomaiset lentoyhtiöt vyöryttävät hintakampanjoitaan myös Suomen markkinoille, kun Finnair seurailee tilannetta ja koettaa kaupata omia suoria lentojaan hieman kalliimmalla hinnalla. Lomamatkailijat asettavat kuitenkin usein halvimman hinnan lyhyemmän matka-ajan edelle. Sen vuoksi kassakone kilisee tällä hetkellä jossain muualla kuin Finnairin pääkonttorissa,” arvioi markkinatilannetta Mikko Vartiainen, joka on Travelmarketin maajohtaja Suomessa.

Tämä markkinatilanne on helppo huomata Suomen Lentohintaindeksistä, jota Travelmarket.fi julkaisee ympäri vuoden aina neljän viikon välein.

Hintakehitys 2012-2014

Eurooppaan/
Lähtökenttä
Viikko 29/2014Viikko 29/2013Viikko 29/2012Muutos-% 2014-2014
Helsinki183200218-16%
Tampere232230285-19%
Oulu337393378-11%
Vaasa331340362-9%
Kaukoreitit/
Lähtökenttä
Viikko 29/2014Viikko 29/2013Viikko 29/2012Muutos-% 2012-2014
Helsinki854892934-9%
Tampere110212371168-6%
Oulu113912691254-9%
Vaasa107412921225-12%

HUOM: Halvimpien hintojen keskiarvo kymmeneen ennalta valittuun kohteeseen Euroopassa ja kaukoreiteillä. Hinnat ovat meno-paluuhintoja lähtöviikolla 29. Hinnat on haettu neljä viikkoa ennen lähtöpäivää. Hinnat sisältävät lentokenttäverot ja matkustajamaksut, mutta eivät vapaaehtoisia lisämaksuja.

Tutustu Suomen lentohintaindeksiin täällä: Suomen lentohintaindeksi

Hinnanlasku vaikuttaa erityisesti Berliinin, Lontoon, Malagan ja Pariisin lentojen kysyntään. Myös Bangkok, Peking ja Rio de Janeiro ovat aiempia vuosia edullisempia kohteita.

Kilpailupainetta luovat erityisesti SAS, Lufthansa ja Air France/KLM sekä halpalentokonseptilla toimiva Norwegian. Toisaalta Finnair pyrkii hyödyntämään oneworld -yhteistyötä esim. British Airwaysin kanssa ja sillä tavalla säilyttämään hintapreemionsa.

"Ulkomaiset yhtiöt kasvattavat myyntiään Suomen markkinoilla hintatasolla, johon Finnairin voi olla vaikea vastata. Tänä kesänä suomalaiset kuluttajat ovat suurimpia voittajia," jatkaa Mikko Vartiainen.

Turku ei ole tämänkertaisessa vertailussa mukana Turun lentoaseman kiitorataremontin vuoksi.

Suomen Lentohintaindeksin kohteet:

* Eurooppa:
Amsterdam, Barcelona, Berliini, Kööpenhamina, Lontoo, Málaga, Pariisi, Praha, Rooma ja Wien.

** Kaukoreitit:
Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney ja Tokio.

Travelmarket Suomi
Travelmarketin matkahaku etsii halvimmat lennot ja sinulle sopivimmat hotellit yli 1 000 verkkosivustolta.